uudised header 1130x300

Eesti keeles rus fin eng

Eesti Toidumess - Sööma! toimumise aeg ja koht

Reede ja laupäev, 4.-5. mai 2018, Tallinna Lauluväljak, kell 11-20, sissepääs tasuta

Esitleja

Messi esitleja

Suurtoetaja

Uudised & teated

Täisväärtuslik hommikusöök on tervisliku toitumise nurgakivi

Tartu Mill esineb Eesti Toidumessi A.Le Coq laval reedel kell 11.05 ja laupäeval kell 12.00.

Inimesed väärtustavad aina enam tervislikke valikuid, mõistavad hommikusöögi olulisust ning jälgivad tasakaalustatud toitumise põhimõtteid. Täisterahelvestest valmistatud hommikupudrud ja -eined sisaldavad organismile vajalikke vitamiine, mineraal- ja kiudained. Tervislik ja toitev puder valmib vaid mõne minutiga, mis aitab säästa väärtuslikku hommikust aega.

Tartu Mill tõi hiljuti poelettidele Eesti kaerast valmistatud täisterahelveste sarja, kuhu kuuluvad jämedad kaerahelbed, kiirkaerahelbed ja neljaviljahelbed. Need täisterahelbed valmistatakse ehtsast Eesti kaerast. Võrreldes tavaliste helvestega on täisterahelbed tehtud koorimata teradest, kus on säilinud viljateras kasulikud ained. Täisterahelbed sisaldavad mitmeid vitamiine, mineraal- ja kiudaineid. Kiudaineterikas toit tekitab täiskõhutunde, andmata liiga palju toiduenergiat, see aitab vältida kõhukinnisust, soodustab kolesterooli väljutamist organismist ning aeglustab glükoosi ainevahetust. See aga omakorda tagab, et päeva jooksul tarbime oluliselt vähem kaloreid. Täisterahelveste kasutamine magusates küpsetistes aitab muuta need tervislikumaks. Putrusid saab aga erinevate huvitavate lisanditega maitsvamaks ja huvitavamaks muuta.

Lisaks aitavad kiudained reguleerida veresuhkrutaset ning hoida täiskõhutunnet pikemat aega, hoides söögiisu kontrolli all. Täisterakaerahelbed sisaldavad rohkelt äärmiselt vajalikke B-vitamiine, foolhapet ja E-vitamiini. B-vitamiinid on asendamatult vajalikud meie aju ja närvirakkude, aga ka naha, lihaste, juuste ja küünte jaoks. Samuti aitavad B-vitamiinid alandada kolesterooli- ja homotsüsteiinitaset, olles kasulik südame tervisele. Foolhape on väga vajalik rasedust planeerivatele ning lapseootel naistele. E-vitamiin on antioksüdant, mis on eriti oluline närvirakkude jaoks. E-vitamiinil on leitud kaitsev toime südame- veresoonkonnahaiguste ja enneaegse vananemise ennetamisel.

Mineraalidest leidub täisterakaerahelvestes magneesiumi, seleeni, tsinki, kaltsiumi ja fosforit. Magneesium on oluline süsivesikute, rasvade ja valkude ainevahetuses ning selle puudusel on ka rakud energiapuuduses. Magneesium on eelkõige väga vajalik südame, lihaste, luude ning närvide jaoks, aga ka kaltsiumi imendumise toetamiseks. Seleeni on organismis vaja kilpnäärme normaalseks talitluseks (hormoonide tekkeks) ja immuunsüsteemi tugevdamiseks, samuti südamehaiguste ennetamiseks. Tsink on üks olulisemaid mineraale rakkude kasvamisel ja arenemisel ning paljunemisel. Seda on vaja väga paljude protsesside jaoks, muuhulgas vereloomeks, immuunsüsteemi toetamiseks ja insuliini toime avaldumiseks. Eriti sportlased võiksid jälgida, et neil tsingi puudust ei tekiks. Kaltsiumi vajavad teadaolevalt meie luud, hambad, küüned ja lihased, aidates reguleerida neerude, närvide ja vere hüübimisprotsesside toimimist. Fosfor on vajalik tervete ja tugevate hammaste ning luude jaoks.

Hommikupuder ei pea olema igav. Tartu Mill on koostöös Silja Luidega loonud mitmed hommikusöögi ja vahepalade retseptid, mida saab vaadata koduleheküljelt: www.tartumill.ee/et/retseptid/

Vanilline puder marjadega
•        pool vanillikauna
•        120 g kiirkaerahelbeid
•        5-6 dl piima
•        0,5 tl soola
•        1 tl suhkrut
•        70-100 g kuivatatud marju (kirsse, jõhvikaid, mustikaid, goji-marju, rosinaid jmt)
•        paar peotäit värskeid marju ja granaatõunaseemneid

Lõika vanillikaun pikuti pooleks ja tõmba terava noaga seemned välja. Aseta nii seemned kui ka kaun helveste, piima, soola ja suhkruga potti, lase keema tõusta ja keeda keskmisel kuumusel u 4 minutit kuni puder on paksenenud ja kreemjas. Eemalda vanillikaun ja sega hulka kuivatatud marjad. Jaga puder kahe kausi vahel, puista peale värskeid marju ja naudi kohe.

Nõuanne: Piima lisa vastavalt oma maitsele – kui vedelat putru soovid. Võid alguses valada potti 5 dl ja siis hiljem soovi korral juurde lisada.

Kindlasti ei pea täisterahelvestest toidu valmistamisel piirduma vaid putrudega – võimalusi on mitmeid, alates kodusest müslist pähklite ja kuivatatud puuviljadega, lõpetades erinevate magustoitude ja küpsetistega.

Alusta päeva väe ja rõõmuga!

Aili Adamson, Tartu Mill

TM helbed karp Tatra valitud 3tk copy